Dersin Kodu ve Adı: SOS 304-Çağdaş Sosyoloji Teorileri I
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans
Dersin Yılı ve Dönemi: Üçüncü yıl, Bahar
Dersin Süresi: Bir dönem
Dersin Önkoşulu: Yok
Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Kredisi: 3 0 3
ECTS Kredisi: 6
Dersin Sorumlusu: Dr. Nilüfer Özcan Demir
Dersin İçeriği: Bu derste başlangıçta fonksiyonalist, çatışmacı ve sembolik etkileşimci kuramların genel çerçevesi ortaya konulduktan sonra her bir çağdaş sosyoloji kuramının temel kabulleri ve bu kuramın temsilcisi olan bir kuramcı çerçevesinde ele alınmaktadır. Bu bağlamda her bir kuramcı, kuramın tartışıldığı derste, kişi, toplum ve kuramın doğasına ilişkin temel varsayımları çerçevesinde oluşturduğu model bağlamında incelenmektedir.
Dersin Amaçları: Bahar ve güz dönemleri itibariyle verilen Çağdaş Sosyoloji Teorileri dersleri Sosyoloji lisans öğrencileri, çağdaş sosyoloji kuramlarını ve kuramların temsilcilerinin görüşleri üzerine öncelikle bilgi sahibi olur.Öğrenci ders süresince temel kuramların ve kuramcıların (Fonksiyonel, çatışmacı, sembolik etkileşimci) temel kavramları, içinde bulundukları tarihsel dönem paralelinde topluma ve bireye bakışlarını anlar.Her kuramın temsilcisinden hareketle kuramın tüm perspektiflerini anlayan öğrenciler, bu perspektifleri karşılaştırmalı bir bakış açısıyla değerlendirir. Sonuçta öğrenciler, farklı kuramların kavramsal modellerinden hareketle toplumsal olana yönelik projeksiyon yapabilme becerisi kazanır.
Öğretim yöntemi: Anlatım ve tartışma
Değerlendirme Yöntemi: Yazılı sınav (İki sınav (%50) ve bir final (%50))
Tavsiye Edilen Okuma Listesi:
M.Poloma (1993) Çağdaş Sosyoloji Kuramları (Çev.H.Erbaş) Ankara:Gündoğan Yay.
Wallace Ruth ve A.Wolf (2004) Çağdaş Sosyoloji Kuramları (Çev:L.Elbruz ve R.Ayas), İzmir:Punto yayıncılık
Larson, Calvin J. (1977) Major themes in sociological theory D. McKay New York Wallace,
George Ritzer (1996) Modern Sociological Theory, Fourth Edt.,McGraw-Hill İnt. Edit. Part II, 93- 347
Shaun Best( 2003) A beginners guide to Social Theory, Sage Pub. Part 1,2,3,