Dersin Kodu ve Adı: SOS 628-Sanat Sosyolojisi
Dersin Türü: Seçmeli
Dersin Düzeyi:Yüksek Lisans
Dersin Yılı ve Dönemi: Bahar
Dersin Süresi: Bir dönem
Dersin Önkoşulu: Yok
Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Kredisi: 3 0 3
ECTS Kredisi: 7
Dersin Sorumlusu: Dr. M. Demet Ulusoy
Dersin İçeriği: Öncelikle sosyolojik literatürdeki sosyal sistem modelleri ve bu bağlamda sanat sosyolojisinde kullanılan temel metodik yaklaşımlar ve bunların belli başlı temsilcileri tartışılmakta sonra sanatın diğer sosyal kurumlarla olan etkileşimi bağlamında (din, ekonomi, siyaset ve teknoloji vb gibi) sosyal sınırları, fonksiyonları, paradoksal sonuçları irdelenmektedir. Bu çerçevede sanat ve toplumsal koşullar ekseninde toplumsal evrim sürecinde (primitif halk sanatları, klasik ve romantik dönem , modern sanat, ve postmodern sanat ) farklılaşan sanat ve sanatçı nitelemesi, sanat anlayışı ve fonksiyonları, bu bağlamdaki estetik kriterler tartışılmaktadır.
Dersin Amacı: Derste öğrenci sanatın bir sosyal kurum olarak sosyolojik perspektiften ele alma becerisini kazanır. Sanatın bir norm sistemi olarak öznel ve nesnel ilgi alanlarını ayrıştırabilme ve bu bağlamda sanatın sosyal varlık alanının değişkenleri ve süreçleri hakkında ilgilerini geliştirir. Öğrenci, farklı teorik yaklaşımların, hem bir sosyal sistem olarak sanatın hem de sanatın global sosyal sistemle olan etkileşiminde odaklandıkları farklılıkları tartışarak bilgisini derinleştirir. Sanat ve diğer sosyal kurumlar arası etkileşimin açık uçlu paradoksal bir vaziyet alış olduğunu anlar, sanatın içeriğinin, tanımının ve sınırlarının nasıl değiştiğini tartışır.
Öğretim Yöntemi: Anlatım,tartışma ,rapor sunumları,film gösterimi, sanal müze gezisi
Değerlendirme Yöntemi: Raporlar (%50) ve bir final raporu (%50)
Önerilen Kaynaklar:
Demet Ulusoy (2006)Sanatın Sosyal Sınırları Ankara:Utopya Yayınları
Arnould, Houser (1984) Sanatın Toplumsal Tarihi, İstanbul: Remzi Kitabevi.
Lyton, Norbert (1982) Modern Sanatın Öyküsü, İstanbul: Remzi Kitabevi.
Gençay Şeylan( 2006) Postmodernizm,İmge Kitapevi Yay.
Pierre Bourdieu (1999) Sanatın Kuralları, Yapı kredi yay.
Chin-too Wu (2005) Kültürün Özelleştirilmesi, İstanbul: sena Ofset
Hal Foster (2004) Tasarım ve Suç, İltişim yay.
Theodor Adorno, (2006) Estetik ve Politika,Alkım yay.
J.L. Fisher,’ Art styles as Cultural Cognitive Maps,’ in: Milton C. Albrect, James H. Barnett, Mason Griff (Edt.) (1970) The Sociology of Art and Literature ,Praeger Publishers.72-90
A.L. Kroeber, ‘Style, James H. Barnett, Mason Griff (Edt.) (1970) The Sociology of Art and Literature, in the Fine Arts’, in: Milton C. Albrect Praeger Publishers.121-137
Kenneth Clark,’ Art and Sociey’, in: Milton C. Albrect, James H. Barnett, Mason Griff (Edt.) (1970) The Sociology of Art and Literature ,Praeger Publishers, 635-621.
T.W. Adorno,’Art,Society, Aesthetics’, İn: Aesthetic Theory, (1984)Rotledge and Kegan Paul London, Eng.Trc. Lenhart, 1-22 . Çevirisi: Taylan Altuğ, Sanat , Toplum ,Estetik /http://www.sinemasal.gen. tr/adorno.htm
Sadık Özçelik ,’ ‘On iki ton Besteleme Tekniği’G.Ü. Eğütim Fakültesi dergisi,(2001) Cilt 21, Sayı:3,173-186.